Opel Manta-A

Start Wie is Vasjo Luchtmotoren Mijn Opels

In 1989 kocht ik van mijn buurman een Opel Manta 1200cc van 1974 die niet meer door de keuring zou komen, en inderdaad hij was er behoorlijk aan toe.

In 1991 ben ik dan begonnen met het restaureren van de Manta, eerst helemaal gestript en dan 2 bokken gemaakt waar ik de auto kon tussen hangen om hem zo 360° te kunnen draaien.   Dit heeft veel voordelen bij het werken aan het koetswerk zo kan je overal goed bij.

                                

Dan heb ik alle rotte plekken volledig weggeslepen en vervangen door gekochte onderdelen.

De balken heb ik zelf gemaakt van plaat 5 mm dik en op de freesbank in model gefreest.

 

                                         

   

Er waren ook delen die je niet kan vinden in de handel, dus moet je ze zelf maar maken.

        

    

Nu begint het werk pas echt, plamuren en schuren, dat is een vak apart maar toch heb ik er me aan gewaagt, het resultaat was bevredigend.

Nu nog een nieuwe neus erop, deze kon ik gelukkig nog bekomen van een handelaar in Antwerpen.

De auto gedeeltelijk in de wach primer gezet na het plamuren.

Het resultaat van het plamuren is zeer goed te noemen aldus een kenner

dus dat was ook een hele opluchting.

 

De assen heb ik laten zandstralen en in de lak gezet.

De auto is nu aan de onderkant behandeld met een undercoating

en kan nu verder worden afgewerkt.

             

De remschijven heb ik op mijn draaibank eens nagevlakt opdat

ze weer mooi zuiver zijn en vlak

Het gehele remsysteem is vernieuwd, leidingen, pompjes en remschoenen.

Interessant adres om nog veel onderdelen origineel te vinden is het volgende

Website von Dr. Manta (W.Wüster)

                                       

Op 8 april 2006 heb ik de manta terug op zijn wielen geplaatst, na 15 jaar in zijn steunen werd dit eindelijk tijd, het is dankzij mijn zoon Bram dat er weer wat schot in de zaak komt. Hier enkele foto's over de afgelopen 3 dagen.

   

     

Oei, we zijn weer 7 jaar verder en ondertussen niet veel gebeurd.

Jammer genoeg is op 14 februari 2013 mijn werkhuis afgebrand, niets kunnen redden, en geluk bij een ongeluk stond de Manta -A er juist naast gestald.

Maar toch wat schade opgelopen.

De rechterachterflank is toch goed heet geworden en zo is al de plamuur stuk gesprongen van de hitte.

   

      

We zijn nu december 2013 en heb de Manta terug gehaald van bij een kameraad waar hij gestald stond na de brand.

De motorblok is in school om te reviseren en zou in januari 2014 klaarzijn om in te bouwen.

Vandaar nu de spoedreparatie na 7 jaar stilstand.

Dus de Manta terug op zijn bokken geplaatst om gemakkelijker te kunnen werken.

         

16/12/2013 de binnenkanten in de kleur (opel 508 )gespoten, en dat geeft al mee een heel anderzicht.

Gaat dan het einde na bijna 25 jaar eindelijk daar zijn.

 

Nu kan ik beginnen met het terug opbouwen van de auto opdat ze in de school de motor en  het volledige remsysteem kunnen monteren

Voila klaar voor vertrek naar school, eind juni zal hij klaar zijn.

Ondertussen de deuren motorkap en achterklep nog klaarmaken.

  Wordt vervolgt.

 

Start Wie is Vasjo Luchtmotoren Mijn Opels